Huishoudelijk regelement
Huishoudelijk reglement van;
Sportvereniging voor ouderen
Senioren Instuif Overbosch S.I.O.
Bij notariële opgericht op 27 december 1995
Gevestigd te 's Gravenhage.
Correspondentie adres, is het volledige adres van de secretaris.
Datum van aanpassing door meerderheid bestuur, 13-12-2023
Hoofdstuk 1 - Leden
Artikel 1. De vereniging onderscheidt;
- Actieve leden
- Niet actieve leden (donateurs en/of sponsors.)
Artikel 2. Contributie en Entreegelden.
- Actieve leden betalen een jaarcontributie.
- Niet-leden (Passanten) betalen geen jaarcontributie maar entreegeld per keer.
- Houders van een Ooievaarspas hebben een korting van 50% op de contributie of het entreegeld.
- De hoogte van de contributie of entreegeld wordt jaarlijks vastgesteld door de algemene vergadering op voordracht van het bestuur.
- Contributie bij langdurig ziek zijn.
Indien een lid drie maanden of langer wegens ziekte niet kan sporten kan het lid in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming van 15% op het jaarbedrag onder de volgende voorwaarden:
- zo snel mogelijk het bestuur inlichten omtrent de omstandigheden
- ingeschreven blijven als lid
- aanmelden bij een bestuurslid op of voor de dag dat er weer gesport kan worden.
De financiële tegemoetkoming geldt voor het jaar volgend op het jaar van afwezigheid.
Artikel 3. Aanmelding
- Aanmelding van het lidmaatschap dient vergezeld te gaan van een volledig ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier
- Hij/zij verklaart zich hierbij te onderwerpen aan de bepalingen die in of krachtens de statuten en dit reglement zijn gesteld
- Indien van een nieuwkomer bekend is dat hij/zij op grond van gedragingen in een andere sportvereniging is geschorst kan het bestuur hem/haar het lidmaatschap weigeren
- In andere gevallen beslist het bestuur binnen drie maanden over toelating.
Artikel 4 . Rechten
Elk actief lid heeft - behoudens artikel 6 de volgende rechten:
- Gebruik te maken van de outillages die de vereniging ten dienste staan.
- Aan alle verenigingsactiviteiten deel te nemen
- Active leden hebben bovendien het volgende recht:
- Gekozen worden in alle functies die de vereniging kent
- Voorstellen en amendementen op de algemene vergadering in te dienen.
Artikel 5. Plichten
Elk lid heeft onder meer de volgende plichten:
- Het bij vooruit betaling voldoen van contributies en andere verplichte bijdragen, op een door het bestuur aan te geven wijze.
- De door hem/haar toegebrachte schade - niet voortvloeiende uit het normale gebruik - te vergoeden.
- Zo mogelijk de algemene vergaderingen bij te wonen
- Alleen deel te nemen aan een sportdiscipline als dit medisch verantwoord is
- In geval van adreswijziging dit schriftelijk aan het secretariaat op te geven
- Zich te onderwerpen aan de voorschriften van de sportzaalverhuurder en de aanwijzingen van de sportleider op te volgen.
Artikel 6 - Schorsing
Een lid kan door het bestuur voor een bepaalde tijd worden geschorst in geval van:
- Een contributieschuld van meer dan twee maanden
- Andere geld-schulden, gerelateerd aan de SIO
- Wangedrag
Tegen elke schorsing kan het betrokken lid in beroep gaan bij de algemene vergadering
Hoofdstuk II - bestuur
Artikel 7. Algemeen
- Het bestuur heeft de uitvoerende macht, waarvan hij verantwoording schuldig is aan de hoogste macht met name de algemene vergadering.
- De leden van het overeenkomstig artikel 7 van de statuten gekozen bestuur hebben onmiddellijk na hun verkiezing voor twee jaar zitting.
- Om het jaar treedt de helft van het bestuur af en is terstond herkiesbaar.
- Het dagelijks bestuur bestaat uit; de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. Deze zijn verantwoording verschuldigd aan het bestuur
- Het bestuurslidmaatschap eindigt op de wijze als in artikel 8 van de statuten is geregeld.
- Het bestuur streeft naar een samenstelling van zeven personen in de volgende functies; 1e en 2e vicevoorzitter, 1e en 2e secretaris, 1e en 2e penningmeester en één lid.
- In tussentijds ontstane vacatures kan door het bestuur in afwachting van de jaarlijkse algemene vergadering tijdelijk worden voorzien
Artikel 8. De voorzitter
De voorzitter wordt in functie gekozen, geeft leiding aan de werkzaamheden en bevordert de algemene gang van zaken in de vereniging
- Hij/zij leidt de algemene bestuursvergaderingen.
- De voorzitter of zijn plaatsvervanger heeft toegang tot alle vergaderingen en bijeenkomsten die in de vereniging plaats vinden, behalve die van de kascommissie
- Hij/zij zorgt voor naleving van de Statuten en het Huishoudelijk Reglement
Artikel 9. De secretaris
De secretaris is verantwoordelijk voor de volgende werkzaamheden:
- Het voeren van de correspondentie
- Het verzorgen van de notulen van alle bestuurs - en algemene vergaderingen
- Het bekend maken van de bestuursbesluiten en bestuursmededelingen aan de leden
- Het maken van het redactioneel jaarverslag voor de jaarlijkse algemene vergadering
- Het - in overleg met het bestuur - aankondigen en voorbereiden van bestuurs - en algemene vergaderingen
- Het verzorgen van de ledenadministratie.
- Het verzorgen van het archief van de vereniging, tenzij hiervoor andere functionarissen zijn aangewezen
Artikel 10. De penningmeester
De penningmeester is verantwoordelijk voor de volgende werkzaamheden:
- Het voeren van de financiële administratie
- Het voor de jaarlijkse algemene vergadering samenstellen van de staat van baten en lasten, de balans, alsmede het begrotingsontwerp voor het komende verenigingsjaar.
- Het uitvoeren van de financiële besluiten van het bestuur.
- Bij overdracht van zijn/haar werkzaamheden sluit hij/zij de boeken af en geeft hiervan kennis aan de kascommissie
Hoofdstuk III - commissies
Artikel 11. Kascommissie
Door de jaarlijkse-algemene vergadering wordt benoemd:
- Een kascommissie bestaande uit 2 leden en een plaatsvervangend lid. Elk lid wordt voor twee jaar gekozen, zodanig dat de kascommissie elk jaar een andere samenstelling heeft
Bestuursleden kunnen geen lid zijn van de kascommissie. - De kascommissie controleert tenminste een maal per jaar alsmede bij tussentijds aftreden van de penningmeester de financiële administratie van de vereniging en brengt op de ALV jaarvergadering daarvan verslag uit. Bij akkoord verleent de jaarlijkse algemene vergadering decharge aan het bestuur.
- Tussentijdse voorziening in de vacature in deze commissie geschiedt - zo nodig - door het bestuur.
Artikel 12. Materialencommissie
- De materialencommissie bestaat uit twee of drie personen.
- Deze commissie is belast met het onderhoud van en controle op het materiaal.
- Adviseert het bestuur over aankoop van het materiaal, gaat na machtiging van het bestuur tot aankoop over
Artikel 13. Andere-commissies
- Het bestuur kan eventuele andere noodzakelijke commissies benoemen Deze commissies zijn verantwoording verschuldigd aan het bestuur en zij kunnen te allen tijde door het bestuur worden ontbonden.
- Commissies welke financiële verplichtingen moeten aangaan, dienen tevoren aan het bestuur een begroting te overleggen om daarvoor goedkeuring te verkrijgen.
Hoofdstuk IV. Vergaderingen
Artikel 14. Algemene vergaderingen
- Eén maal per jaar vindt een algemene vergadering plaats, de aankondiging hiervan geschiedt ten hoogste vier weken en tenminste twee weken voor de aanvang met vermelding van de agenda en de eventuele kandidaatstelling.
- Er moet een presentielijst op elke algemene vergadering aanwezig zijn.
Hierop dienen de stemgerechtigde leden hun naam en handtekening te plaatsen. - Voorstellen ter behandeling op een algemene vergadering moeten uiterlijk vier weken vóór de vergadering bij het bestuur zijn ingediend.
- De voorzitter bepaalt of een punt, dat niet op de agenda voorkomt, in behandeling zal worden genomen.
- Op de agenda komen in ieder geval de volgende punten voor;
- Opening
- Notulen van de vorige vergadering
- Financieel verslag
- Begroting
- Vaststelling contributie/presentiegeld
- Commissie-verslagen
- Bestuursbeleid
- Bestuursverkiezing
- Verkiezing commissies
- Rondvraag
Wijzigingen in de volgorde van en aanvullingen op de agenda kunnen door de voorzitter of bij aangenomen motie van orde worden aangebracht.
Hoofdstuk V
Artikel 15. Stemmen
- Op de algemene vergadering kan ieder lid slechts één stem uitbrengen
- de stemgerechtigde leden en het bestuur hebben het recht van amendement.
- besluiten worden aangenomen met volstrekte meerderheid van de door de aanwezige leden uitgebrachte geldige stemmen
Hoofdstuk VI: Aansprakelijkheid en Overmacht
Artikel 16. Aansprakelijkheid
Deelname is op eigen risico
- Leden en deelnemers aan activiteiten georganiseerd door Senioren Instuif Overbosch zijn zich ervan bewust dat deelname aan deze activiteiten risico’s met zich mee kan brengen. Senioreninstuif Overbosch aanvaardt geen aansprakelijkheid voor letsel of schade ontstaan tijdens de activiteiten, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid door de vereniging of haar leidinggevenden.
Vrijwaring van aansprakelijkheid voor schade - Leden en deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun persoonlijke eigendommen tijdens activiteiten van de vereniging. Senioren Instuif Overbosch is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of schade aan persoonlijke bezittingen, tenzij deze schade het gevolg is van grove nalatigheid door de vereniging.
Artikel 17: Overmacht
- Opschorting van verplichtingen
Senioren Instuif Overbosch is niet aansprakelijk voor het niet nakomen van verplichtingen als gevolg van overmacht. Overmacht omvat situaties die buiten de macht van de vereniging liggen, zoals extreme weersomstandigheden, overheidsmaatregelen, of andere onvoorziene gebeurtenissen. - Beëindiging lidmaatschap bij langdurige overmacht
Indien de situatie van overmacht langer dan 90 dagen aanhoudt, hebben zowel de vereniging als het lid het recht om het lidmaatschap te beëindigen, zonder dat er een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
Hoofdstuk VII
Artikel 18: Docenten
- De Algemene Leden Vergadering is niet openbaar en alleen toegankelijk voor leden en personen die daar statutair het recht toe is gegeven.
- De voorzitter kan (ad hoc) besluiten om niet-leden toe te laten tot (een deel van) de vergadering.
Artikel 19: Slotbepaling
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.
Een dergelijk besluit is geldig tot de eerstvolgende algemene vergadering, waar het dient te worden bekrachtigd.